Ga naar de header Ga naar de content

Museumbezoek boeiender door interactieve technologie

20211130_130539Onder de vlag van het Practoraat Interactieve Technologie van ROC Tilburg onderzocht Linda van den Hout, docent Kunst, Cultuur en Media, of je een museumbezoek leerzamer kunt maken als je interactieve technologie inzet. Dus meer beleving en interactie. Samen met studenten van de School voor ICT en Mediatechnologie, museum De Pont, Natuurmuseum Brabant en collega-docenten, zocht zij naar een oplossing.

Waarom het museum Linda?
“Dat komt eigenlijk omdat een museumbezoek met mijn zoontje nogal tegenviel. Er was maar weinig ‘echt’ te beleven en dan wordt het saai. Ik denk dat je door meer interactie en ‘onderdompeling’ de interesse langer kunt vasthouden, zeker bij kinderen. ‘Ervaren’ zorgt ervoor dat het leereffect groter wordt. En dat is dan ook weer belangrijk voor het mbo.”

Hoe hebben jullie het aangepakt?
“De studenten zijn begonnen met een bezoek aan het museum. Daar hadden zij een gesprek met de educatief medewerkers. Via de Double Diamond Methode (ontwerpende denktechniek) doorliepen de studenten een proces om te komen tot een prototype: een testvoorbeeld van een interactieve applicatie met augmented reality. Zo kon in het Natuurmuseum het geraamte van de potvis met de smartphone worden gescand, waarna deze in levende lijve verscheen. En in museum De Pont kwam bij kunstwerken zoals De Engel van Tilburg meer achtergrondinformatie tevoorschijn.

De studenten presenteerden regelmatig hun vorderingen bij Mindlabs en gingen daarna weer verder met de feedback. Ook bouwden ze op school een eigen museum om hun apps te testen met medestudenten. Het leuke van het hele proces is dat op deze manier zowel studenten, als docenten, als medewerkers van culturele instellingen samen kunnen leren en bekender raken met de meerwaarde van beleving en nieuwe technologieën. Ieder vanuit een eigen perspectief.”

En nu?
“Het zou mooi zijn als er structureel op deze manier kan worden samengewerkt. In interdisciplinaire studententeams van zowel mbo, hbo en werkveld. Wie weet zien we binnenkort wel een product uit deze samenwerkingen in één van de mooie Tilburgse musea. Dan laten we het meteen weten!”

Geplaatst: 1-02-2022