Ga naar de header Ga naar de content
Logo ROC Tilburg
Zoekresultaten

Is de VR bril de tweede docent in de les?

mindlabs_sport_klein

Is de VR bril een goed instrument voor ons onderwijs? Als leermiddel in de les en bij de stagevoorbereiding? Of is het te gebruiken als toetsinstrument? Volgens Kees Vrieswijk wel. Kees werkt bij de opleiding Sport en Bewegen en is lid van de Kopgroep en Practoraat van ROC Tilburg

VR en trainingen in de praktijk

“Vanuit de Kopgroep hebben we gefilmd met een 360 graden camera bij trainingen van de Rotterdamse politie en bij sportlessen in de gevangenis van Vught. Met deze trainingsfilms en een VR bril zien studenten wat stagelopen inhoudt en hoe hun latere beroep eruit kan zien. Ze ervaren en beleven het. Studenten staan letterlijk ín de training zelf. Met een VR bril hebben ze volop leermomenten. Ze krijgen boeiende en waardevolle informatie. En dat is ook waar ze naar op zoek zijn, wat ze willen.”

VR in de les

“Door de VR bril in de les te gebruiken, heb ik de ruimte om studenten actief en betekenisvol aan het werk te zetten. Ik gebruik nu 10 brillen. De helft van de klas gaat daarmee aan de slag. De andere helft geef ik les in de technieken die we aan het oefenen en trainen zijn. En na een tijdje wisselen we. Want de VR bril kan net die info verschaffen die ik als docent niet altijd geef. En daarmee is voor mij VR de 2e docent in de les.”

VR als toetsinstrument

De VR bril kan ook ingezet worden bij toetsing en examinering. Zo hebben we voor de opleiding life guard een ‘serious game’ gemaakt waarbij studenten in de VR film een drenkeling zien die naar de bodem zinkt. In de film kunnen studenten met een pointer een tekstvak aanklikken waarop staat welke actie ze moeten ondernemen om de drenkeling te redden. Door de juiste keuzes te maken blijft de ‘serious game’ doorgaan. Na afloop van de film kan ik met de studenten evalueren. Welke keuzes heeft de student gemaakt en wat waren zijn belangrijke leermomenten?”

Kees weet het zeker: “De VR bril is op korte termijn niet meer weg te denken uit het onderwijs.”

Geplaatst: 23-05-2022