Ga naar de header Ga naar de content

Robots voor de klas, fictie of realiteit?

Interactieve technologie kunnen we in het onderwijs inzetten om over te leren, om mee te leren en om van te leren. Het ondersteunt student en docent. Zo is de opmars van robots erg interessant en de meningen zijn verdeeld: geven robots echt een meerwaarde? In dit artikel geeft Guus Vanhautem zijn visie. Guus is docent bij onze School voor Zorg en Welzijn en deelnemer aan het Practoraat Interactieve Technologie (PIT).

Verkenning in praktijk

“Matthijs Smakman (docent ICT aan de Hogeschool Utrecht) heeft de inzet van robots onderzocht in het basisonderwijs. Het grote voordeel volgens hem is de fysieke aanwezigheid van de robot ten opzichte van een laptop of chatbot.

Mijn studenten zijn tweedejaars studenten aan de opleiding doktersassistenten. Ze zijn 18 jaar of ouder en ik vroeg me af of die fysieke aanwezigheid hun betrokkenheid en motivatie bij een rekenquiz zou vergroten.

De School voor Zorg en Welzijn, PIT en de Universiteit van Tilburg zijn samen aan de slag gegaan. Met als resultaat een rekenquiz met twee robots en twee laptops. Mijn studenten gingen ermee aan de slag.

Reacties studenten

Het gebruik van de robot was een leuke ervaring; het was iets anders dan een normale rekenles. We hebben de les besproken en studenten hebben een vragenlijst ingevuld. Studenten waren kritisch over het nut van de robot. De robot gaf antwoord of de vraag goed of fout beantwoord was, maar gaf niet aan waarom. Studenten misten de feedback en interactie bij de robot. De toekomstige doktersassistenten vonden de robot een beetje kinderachtig. Als hun docent zag ik wel dat ze betrokken waren en dat ze het leuk vonden. Ze waren niet beter gemotiveerd door gebruik van een robot maar het was zeker een interessante ochtend!

Toekomst voor robots in de klas

Er zijn genoeg kansen voor robots in het onderwijs. We moeten wel goed nadenken of een robot en de reacties van een robot, passen bij de doelgroep.  Daarnaast moet de robot een aanvulling zijn op de bestaande les. Op dit moment vraagt het gebruik van een robot veel tijd en energie van de docent. Maar  door dummy software te gebruiken zijn er kansen voor de toekomst. De robot is zeker niet afgeschreven.  

Geplaatst: 5-12-2022