Ga naar de header Ga naar de content
Logo ROC Tilburg
Zoekresultaten

Student leert makkelijker en leuker met Virtual Reality

VR_klein

"Onze studenten lopen in een VR omgeving door een technische installatie of spelen de VR-game. Gamen en tegelijkertijd zinvol en interactief leren, dat vinden onze studenten geweldig,” vertelt Elmo Arrias, docent bij de opleiding Procestechniek en lid van de Kopgroep en het Practoraat Interactieve Technologie van ROC Tilburg.

Elmo werkt daarnaast ook mee aan het project Smart Maintenance Skills Lab. Een project waarin onderwijs en bedrijfsleven samenwerken aan de ontwikkeling en toepassing van nieuwe onderwijsvormen. Elmo: “We werken hier aan een VR-game waarmee studenten interactief installaties leren kennen en onderhouden.”

Fieldlab Campione

“Op Gate-2 in Rijen staat het Fieldlab Campione. Dit is een testopstelling van een technisch vloeistofproces. Elmo: “Deze opstelling gebruiken we om 100% voorspelbaar onderhoudsconcepten te testen. Het is een belangrijke praktijkomgeving voor onze studenten van de opleiding Procestechniek. Van deze fysieke opstelling is een Digital Twin, een digitale kopie gemaakt. Studenten kunnen hier met hun laptop doorheen bewegen en zo informatie over de installatie ophalen. Ze leren de installatie en al zijn onderdelen kennen. Ook leren ze een schematische tekening maken van de installatie. Daarna zetten ze de VR-bril op en dan begeven ze zich letterlijk in de installatie. Dit lijkt super echt.  Studenten hoeven dus niet fysiek aanwezig te zijn bij de opstelling om te leren. Hoe cool is dat!”

De VR-game in de les en het effect op het leren

"Daarnaast hebben we met behulp van de Digital Twin een VR-game ontwikkeld. Al gamend leren studenten alle onderdelen van de installatie kennen. Ook leren ze hoe ze de installatie moeten vullen, oplijnen en starten. De game heeft een competitie-element in zich. Als studenten het vaak spelen komen ze hoger in de ranglijst. Het zichtbare effect is dat studenten de installatie perfect leren kennen zelfs voordat ze de installatie fysiek gezien hebben. Het voorbereiden en bedienen van de installatie in de echte praktijk verloopt hierna veel effectiever en efficiënter.  Dit alles maakt ons onderwijs uitdagender.”

Geplaatst: 9-06-2022